Hoofdredacties sturen Plasterk brandbrief

Heibel in krantenland. De dode bomen, van de Sp!ts tot het Reformatorisch Dagblad, vertegenwoordigd door 44 hoofdredacteuren, hebben allemaal een brandbrief aan minister van OC&W Ronald Plasterk ondertekend. Zo meldt een persbericht dat vandaag de deur uit ging. De hoofdredacteuren zouden graag zien dat ze gelijk worden gesteld aan de publieke omroepen en dus ook evenredig gesubsidieerd worden (althans dat zullen ze wel bedoelen). Ze vinden dat ze gelijk behandeld dienen te worden aangezien Ronald Plasterk een ‘breed mediabeleid’ nastreeft. Het komt er gewoonweg op neer dat de gedrukte pers de concurrentie met de Publieke Omroep (PO) niet aan kan door zogenaamde ‘concurrentievervalsing’. Uiteraard hebben de heren en dames van de geschreven pers hier wel een beetje gelijk in. TV, radio en internet van de PO krijgen heel veel (500 miljoen +200 miljoen Ster-inkomsten) subsidie per jaar terwijl de kranten het op eigen kracht moeten doen. De brief komt naar aanleiding van het aanstaande debat hierover op donderdag. We zullen zien hoe Plasterk op de brief gaat reageren. Lees hieronder op welke terreinen de dode bomen het meeste last hebben van onevenredige concurrentie uit het gesubsidieerde radio- tv- en internetland. Rechtstreeks uit de brandbrief.

Ø de reclame op de publieke omroep heeft een negatieve invloed op de advertentievolumes en –tarieven bij de gedrukte media;

Ø de tijdschriften die door de omroepen naast hun rtv-gidsen in de markt worden gezet (Maria, Kassa, Eva, Vier!);

Ø de omroepgegevens die nog steeds niet beschikbaar zijn voor de gedrukte media zoals ze beschikbaar zijn voor de rtv-gidsen van de publieke omroep;

Ø de internetsites van de publieke omroep trekken niet alleen bezoekers weg bij de sites van de gedrukte media, maar ook adverteerders.

UPDATE: Plasterk niet van plan dagbladpers te ‘steunen’ en publieke omroep af te knijpen

De gehele brief aan Plasterk plus de ondertekenaars:

Dr. R.H.A. Plasterk

Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Postbus 16375

2500 BJ  Den Haag

Amsterdam, 14 december 2008

Betreft: concurrentievervalsing

Geachte Heer Plasterk,

De ondertekenaars van deze brief maken zich zorgen over de economische situatie van dagbladen en tijdschriften. Niet alleen omdat ze in deze sector werken, maar ook omdat gedrukte media van vitaal belang zijn voor een pluriforme pers (in de breedste zin van het woord) en daarmee voor een gezonde democratie.

In dit licht zijn de ondertekenaars teleurgesteld over de ‘persbrief’ die u op 14 november 2008 naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Daarin hanteert u helaas een enge omschrijving van het begrip pers, hoewel u juist beweert een ‘breed mediabeleid’ te willen voeren. Zou u dat inderdaad doen, dan had u in uw analyse ook de publieke omroepen betrokken.

U schrijft dat u weinig kunt doen voor de geschreven media, aangezien de overheid nu eenmaal op afstand moet blijven van de pers om haar onafhankelijkheid niet aan te tasten. Daarbij is het, volgens u, niet aan de overheid om verlieslijdende exploitaties overeind te houden. Ook al omdat dit een ongewenste precedentwerking kan hebben.

Dit mag allemaal waar zijn, maar de ondertekenaars zouden deze opmerkingen graag in verband brengen met de jaarlijkse steun van ruim 500 miljoen euro aan de publieke omroep (exclusief circa 200 miljoen euro aan reclamegelden). Een minister die een ‘breed mediabeleid’ zegt na te streven kan pers en publieke omroep niet los van elkaar beschouwen. Het is wellicht niet mogelijk en niet wenselijk de gedrukte media financieel te steunen, maar u kunt als verstrekker van subsidie aan de publieke omroep wel zorgen voor een eerlijker speelveld.

De gedrukte media ondervinden op verscheidene vlakken concurrentie van de publieke omroep. Zoals:

Ø de reclame op de publieke omroep heeft een negatieve invloed op de advertentievolumes en –tarieven bij de gedrukte media

Ø de tijdschriften die door de omroepen naast hun rtv-gidsen in de markt worden gezet met groter campagnes (Maria, Kassa, Eva, Vier!)

Ø de omroepgegevens, dat wil zeggen data die met geld van de overheid zijn verzameld, zijn nog steeds niet beschikbaar voor de gedrukte media zoals ze beschikbaar zijn voor de rtv-gidsen van de publieke omroep

Ø de internetsites van de publieke omroep trekken niet alleen bezoekers weg bij de sites van de gedrukte media, maar ook adverteerders

De ondertekenaars willen zich zeker niet keren tegen al het goede dat de publieke omroepen te bieden hebben, maar vragen zich wel af of het publiceren van tijdschriften en het bouwen van websites niet wat ver staan van de oorspronkelijke taak van de publieke omroep. In elk geval zorgen deze activiteiten, samen met het uitzenden van reclame, voor concurrentievervalsing. De gedrukte media moeten immers opboksen tegen een concurrent die zich financieel gesteund weet door de overheid, waardoor het extra moeilijk is voldoende gelden te vergaren die weer nodig zijn om innovaties te plegen. Een echte pluriformiteit van de media is niet gebaat bij eenzijdigheid van de kant van de overheid.

We zouden graag zien dat u bovenstaande aspecten in een nadere brief aan de Tweede Kamer belicht.

Met hartelijke groeten,

Koert van Bekkum, adjunct-hoofdredacteur Nederlands Dagblad

Peter Bergwerff, hoofdredacteur Nederlands Dagblad

Annemieke Besseling, hoofdredacteur Brabants Dagblad

Barbara van Beukering, hoofdredacteur Het Parool

Jan Bonjer, algemeen hoofdredacteur AD

Eef Bos, algemeen hoofdredacteur De Telegraaf

Pieter Broertjes, hoofdredacteur de Volkskrant

Bart Brouwers, hoofdredacteur Sp!ts

Frits Campagne, directeur/uitgever Het Parool

Paul Disco, directeur/uitgever De Groene Amsterdammer

Birgit Donker, hoofdredacteur NRC Handelsblad en nrc.next

Alex Engbers, hoofdredacteur de Stentor

Frits van Exter, hoofdredacteur Vrij Nederland

Louis van de Geijn, hoofdredacteur centrale redactie Wegner    Nieuwsmedia

Karin van Gilst, uitgever Vrij Nederland/directeur Weekbladpers Tijdschriften

Bert Groenewegen, bestuursvoorzitter PCM

Rob Haans, uitgever de Volkskrant

Marcel Henst, hoofdredacteur Cobouw

Ad van Heiningen, adjunct-hoofdredacteur De Gelderlander

Toine van Herwaarden, uitgever Elsevier

Peter Jansen, hoofdredacteur Provinciale Zeeuwse Courant

Arendo Joustra, hoofdredacteur Elsevier

Wim Kranendonk, hoofdredacteur Reformatorische Dagblad

Jacques Kuyf, algemeen directeur FD Mediagroep

Femke Leemeijer, uitgever Weekbladpers Tijdschriften

Roel Leferink, hoofdredacteur Agrarisch Dagblad

Jan Geert Majoor, hoofdredacteur HDC Media (alphen.cc, De Gooi- en Eemlander, Haarlems Dagblad/IJmuider Courant, Leidsch Dagblad, Noordhollands Dagblad)

Rimmer Mulder, hoofdredacteur Leeuwarder Courant

Joop Munsterman, voorzitter raad van bestuur Wegener

Gert Jan Oelderik, uitgever NRC Handelsblad en nrc.next

Kees Pijnappels, hoofdredacteur De Gelderlander

Stef Rietbergen, directeur-uitgever De Gelderlander

Willem Schoonen, hoofdredacteur Trouw

Xandra Schutte, hoofdredacteur De Groene Amsterdammer

Pieter Sijpersma, hoofdredacteur Dagblad van het Noorden

Kees Spaan, voorzitter Nederlandse Dagbladpers

Henk Steenhuis, hoofdredacteur HP/De Tijd

Harm Tilman, hoofdredacteur De Architect

Paul Verhoeff, directeur Reed Business Amsterdam

Frank Volmer, directeur van De Telegraaf

Ruud de Wit, hoofdredacteur Vastgoedmarkt

Henk van Weert, hoofdredacteur Eindhovens Dagblad

Lees ook:VVD ziet oneerlijke concurrentie schaatsbeelden
Lees ook:Vette Paul de Leeuw wil dik blijven, Minister Plasterk!
Lees ook:Moet publieke omroep politiek correct?
Lees ook:Plasterk gaat gratis kranten steunen
Lees ook:Ook Matthijs van Nieuwkerk krijgt maar 200.000 euro

4 reacties op “Hoofdredacties sturen Plasterk brandbrief

  1. Bart Brouwers

    In de brief wordt, anders dan hierboven gesuggereerd, niet gevraagd om subsidie van de overheid. Letterlijk staat er: “Het is wellicht niet mogelijk en niet wenselijk de gedrukte media financieel te steunen, maar u kunt als verstrekker van subsidie aan de publieke omroep wel zorgen voor een eerlijker speelveld.”
    De gedrukte media keren zich in het bijzonder tegen allerlei nieuwe initiatieven van de PO, zoals het uitgeven van tijdschriften en het commercieel exploiteren van websites. Daarnaast is er onbegrip voor het nog steeds niet vrijgeven van de programmagegevens, waarmee de kranten hun eigen tv-bladen zouden kunnen maken.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Khalid

      Ben het niet eens met Bart. Dit is gewoon indirect een vraag om steun toch? Gewoon netjes verwoord. Kinderen die vragen worden overgeslagen dus vragen de kranten niet… maar doen ze wel een suggestie aan minister.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Bart Brouwers

        Er is binnen de journalistiek en binnen het genootschap van hoofdredacteuren veel weerstand tegen rechtstreekse steun van de kant van de overheid. Beetje een principekwestie. Tegen een innovatiefonds, zoals nu is voorgesteld, wordt wat genuanceerder aangekeken. Althans, er zijn journalisten die dat wel zien zitten.

          /   Beantwoorden  / 
  2. John Zwart

    Het probleem is makkelijk op te lossen door de omroep reclamevrij te maken. De reclame zal zich dan andere wegen zoeken naar de overige media waaronder de dagbladen. De omroep kan besparen door de millioenencontracten met kijkcijferkanonnen op te zeggen, immers die behoeft dan niet meer te concurreren met de commerciëlen en kan zich meer op kwaliteit dan op kwantiteit richten, zoals het m.i. ook hoort bij een publieke omroep. Het meeste geld wordt momenteel niet besteed op de plaatsen waar het beste resultaat wordt bereikt.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.