Categorie: "Verkeer en Waterstaat"

NS onder druk Tweede Kamer inzake draadloos internet

Draadloos internet!De Tweede Kamer heeft de druk op de NS verder opgevoerd. De Kamer wil dat eind volgend jaar draadloos internet beschikbaar is in alle treinen. De NS strandde eerder nadat de samenwerking met KPN vanwege geldtekort niet van de grond kwam. De Kamer vraagt zich af waarom draadloos internet in bijvoorbeeld de franse Thalys wel mogelijk is en de NS nog steeds achterloopt.

Het OV-chipkaart drama

OV chipkaartEn wéér komt er onderzoek naar de OV-chipkaart. Het blijkt verdomd lastig te zijn de OV-chipkaart op een gemakkelijke en correcte wijze in te voeren. Het onderzoek komt er nadat Duitse onderzoekers hebben bwezen dat het vrij gemakkelijk is saldo te stelen van het chippasje. Grote, grote ellende. Modern openbaar vervoer lijkt iets te hoog gegrepen.

 LEES OOK: OV-chipkaart veel en veel te duur

Huizinga’s langzame-tram-plan niet effectief

De Rotterdamse snelheidsduivels.Een snelheidslimiet, langzamer rijdende trams dus, helpen totaal niet om ongelukken met trams te verminderen, zo zegt de Rotterdamse vervoerder RET. Staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga, wilde eerder deze week graag een snelheidslimiet voor trams. Volgens haar zou het tramongelukken wel degelijk reduceren. Tinke wilde een snelheidslimiet van 30 km per uur, in plaats van de 50 km per uur die ze volgens Tineke vaak rijden. De RET zegt echter dat trams in Rotterdam nooit harder dan 30 rijden en dus een limiet overbodig is. Blijkt maar weer dat wanneer je 'Tineke' heet, je je niet moet bemoeien met verkeer.

Kilometerheffing en Eurlings: Komt niet goed

AUTO!Ik vermoed dat de kilometerheffing (iets wat al vele járen geleden bedacht is en uitgevoerd had moeten worden) pas ná deze kabinetsperiode zal en misschien zelfs pas na de twee opvolgende nieuwe kabinetten zal worden ingevoerd. Vandaag werd bekend dat Eurlings (onze limburgse minister van verkeer en waterstaat, ik versta hem niet eens) dat hij 'geen haast'(!) heeft met de invoering. Kom nu eens over de brug met die regeling en maak er nu eens écht werk van!

SP voor nieuw landelijk staatsvervoer

http://www.clearviewmarketing.org.ukSP-Kamerlid Emile Roemer heeft een idee. Hij gaat aankomende week tijdens begrotingsbehandelingen in de Tweede Kamer voorstellen vanuit overheidswegen een nieuw netwerk aan snelle bussen over grote afstanden in te stellen. Op de SP-site valt er het volgende over te lezen: Volgens de SP is een landelijk dekkend net van snelle bussen op snelwegen, met overstappunten aan de randen van steden en bij bedrijfsterreinen, goed haalbaar. Voorwaarde is wel dat het systeem landelijk wordt georganiseerd zodat overal de vorm en voorwaarden gelijk zijn. Ook is dan een goede promotie mogelijk. Roemer: “Dit snelbusnet kan erg veel autoritten overbodig maken en dus veel auto’s uit de files halen.” Een goed proefbalonnetje of een makkelijk prooi voor beroeopsafkrakers Wilders, Rutte, Van Geel en Rita?

‘Actieplan Spoor’ moet van Nederland treinland maken

NS.nlMinister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat wil in het kader van zijn 'Actieplan Spoor' dat afgestudeerde studenten en ouderen meer met de trein gaan. En dat kán ook, want het blijkt dat er veel meer treinen op het Nederlandse spoor kunnen rijden dan eerder gedacht werd. In de NRC van vandaag spreekt Pro-rail topman Bert Klerk profetisch: "We moeten af van 'het kan niet' en gaan voor 'hoe kan het wel".

Geen snelle Zuiderzeelijn, wel een berg geld

verkeerenwaterstaat.nlEr komt definitief géén zuiderzeelijn, een snelle magneettrein van Amsterdam via Almere naar Leeuwarden en Groningen. Sinds 1998 wordt al gediscussieerd over de aanleg er van, maar het plan is nu definitief van de baan. Het zou niet rendabel genoeg zijn en ook te weinig de economie in het noorden van het land stimuleren. Spijtig? Ja. Ik zeg: je kunt het altijd proberen. Ambiteuze projecten lopen vaak mis, maar zijn soms op lange termijn zeer goed geslaagd.

In plaats van de Zuiderzeelijn, krijgt het hoge hoge noorden nu meer 'ontwikkelingsgeld'. Kunnen we Friesland, Groningen en Limburg niet gewoon afstoten? Naar Belgisch/Vlaams voorbeeld? Limburg een nieuwe staat met Vlaanderen en Friesland en Groningen een soort Dubai van Europa (grote aardgas voorraden).

Files blijven: Geen spitsheffing

File, file, file. Volgens de Telegraaf (of we die krant moeten geloven, blijft altijd de vraag) heeft minister Camiel Eurlings van Verkeer de invoering van de spitsheffing rondom grote steden en de kilometerheffing als vervanging voor de wegenbelasting uitgesteld. Het was eerder de bedoeling dat vóór 2011 een systeem om de files terug te dringen en de wegenbelasting te vervangen zou worden ingevoerd. De telegraaf zegt nu dat de minister het heeft uitgesteld tot 2016. Eurlings kreeg eerder al de kritiek weinig ambitieus te zijn als het aankomt op de kilometerheffing. Amsterdam voert de druk op voor Eurlings. Volgens experts is de stad -als het zo doorgaat- in 2010 volledig onbereikbaar, testen die gedaan zouden worden nog dit jaar lijken nu zelfs van de baan. 

Eurlings heeft het druk: Ongelukkenhoes en fietslichtcontrole

Mét de fiets, zonder licht op de fileloze snelweg. Dat bestond in de jaren '70 al.We hebben eindelijk eens een minister voor Verkeer en Waterstaat die zich druk maakt om wezenlijke dingen: Kijkersfiles en fietsverlichting! Minister Eurlings, eerder bekend geworden met zijn fabelachtig mooie Randstadplan, heeft een nóg fabelachtiger plan bedacht om kijkersfiles op te lossen: de gedeukte auto hoes. Gehavende schroothopen die het asfalt vervuilen na een ongeluk worden voortaan (eerst als test in Rotterdam) bedekt met speciale hoezen zodat automobilisten op de andere baan geen notie hebben van het ongeluk en dus geen kijkersfile kunnen veroorzaken. En daarnaast maakt hij zich verdomde druk om de fietsverlichting. Want iedereen in Nederland moet zichzelf voorzien van kerstverlichting, maar de minister weet nog niet precies waar je nou een boete voor krijgt. Opstandige politie, rare regels en verwarde studenten. Driewerf hoera voor minister Eurlings!

Afaltman Eurlings tekent zijn Randstadplan

File, file, file. Nu opgelost?Vandaag is het gebeurd in de Ridderzaal in Den Haag. Minister Eurlings van verkeer en Waterstaat ondertekende zijn grote grote Randstadplan waarmee hij het geheel bereikbaar wil houden. Het betreft onder andere de verbreding van de weg tussen Amsterdam en Almere en de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Wat die laatste zal doen aan een betere bereikbaarheid van de Randstad is mij nog onduidelijk, maar dat terzijde. Eurlings gaat vooral veel asfalt neerplaveien. Asfalt zodat de auto op nog meer plekken in de file kan gaan staan? Waarom niet de spoorwegcapaciteit vergroten? En waarom niet een snel 'Randstadrondje' met een snelle variant op de Efteling-achtige zweeftrein?