Minister Plasterk de dorpsgek: Studiebeurs op de helling

buitenhof.nlHet hek is van de dam. Als minister Plasterk van Onderwijs Cultuur en Wetenschap de bevolkingsgroep 'studenten' op zijn nek wil hebben en heel erg kwaad wil maken, moet hij vooral de studiebeurs afschaffen. Want dat werd vanavond bekend, Plasterk heeft het plan de studiebeurs af te schaffen. Het is werkelijk van de gekken. Ik spreek hier ook direct vanuit mezelf, ik ben ook een student, en het zou te idioot voor woorden zijn als ik het zónder deze aanvullende centen zou moeten doen.  Velen ouders liggen reeds krom voor hun studerende kinderen en vele studies zijn te intensief om daar veel bij te werken.  Om nog maar niet te spreken over de kwaliteit van het onderwijs. En waarom dan toch afschaffen, hoor ik u vragen? Om de lerarensalarissen te verhogen. Alsof die idioten nog niet genoeg verdienen en nog niet genoeg vakanties hebben. Plasterk is gek geworden en ik weet zeker dat alle studenten in Nederland het met me eens zijn.

Met dank aan 'Rosanna' voor de tip.

Lees ook:Studenten in protest tegen Plasterk: 1miljard.nl
Lees ook:Studenten en scholieren zijn de lul en breken land af
Lees ook:Onderwijsraad wil 150 miljoen euro voor beter onderwijs
Lees ook:Student hoe dan ook de lul met minister Plasterk
Lees ook:‘Van de ratten besnuffeld’

17 reacties op “Minister Plasterk de dorpsgek: Studiebeurs op de helling

  1. Rosanna

    Graag gedaan, “Lars”.

    Het is volkomen belachelijk.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Kaj

    Nou nou, Van der Werf…. Twee dingen.

    1. Hoeveel uren per week studeer jij? Hoeveel uren hang je in de kroeg / doe je andere dingen die niks of vrij weinig met studeren te maken hebben?

    Ik ken zat studenten die maar 10 uur in de week colleges hebben, nog eens 20 uur in de week besteden aan studeren, en dus zeeën van tijd over hebben om er een baan bij te nemen. En dan nog hebben ze tijd over.

    2. Ik weet niet of je het weet maar de komende 20 jaar neemt het aantal leraren in alle lagen van het onderwijs met zo’n 20% af.

    Dat komt door drie oorzaken:
    A) buiten het onderwijs valt eenvoudig nog steeds beter te verdienen, waardoor veel leraren het al snel voor gezien houden en buiten het onderwijs gaan werken (of wel binnen het onderwijs, maar dan als manager);

    B) omdat de salarissen relatief veel lager zijn dan in sectoren buiten het onderwijs, is de aantrekkingskracht van het onderwijs op jonge mensen gering, en dat in een periode van vergrijzing (lees: krimpende bevolking);

    C) diezelfde vergrijzing zorgt ervoor dat de komende jaren een hele bups leraren met pensioen gaan, en die slaan een groot gat in het leraren-leger.

    Een vicieuze cirkel die NU doorbroken moet worden, nu het nog kan. Bijvoorbeeld in een tijd van hoog-conjunctuur.

    Maar als je het nog steeds belachelijk vindt, OK: dan stel ik een polletje voor op deze blog! Maak maar een aantal opties. Als Plasterk die 1 miljard euro niet mag financieren door de Basisbeurs af te schaffen, wat dan wel? Mag hij dan:

    1) Belastingen verhogen?
    2) Een ander ministerie onder druk zetten om die 1 miljard euro in te leveren (en zo ja, welke minister)?
    3) Het budget voor wetenschappelijk onderzoek schrappen?
    4) Het kabinet laten vallen?

      /   Beantwoorden  / 
  3. Ovattion

    Volledig met Kay eens.

    En hoe denkt Lars van der Werff over ‘straks lekker studeren maar wie staat er dan voor de klas om de lessen te verzorgen ?’
    Hoog opgeleide docenten zullen eerder kiezen voor het bedrijfsleven dan colleges te geven aan studenten die menen dat degene die voor de klas staat een ‘idioot’ is.
    Docenten zijn altijd nog nodig om studenten op te leiden voor de maatschappij.

    En wat betreft de vakanties in het onderwijs, dat wordt door veel mensen uit zijn verband gerukt. Docenten hebben in totaal 60 dagen vrij op jaarbasis (feestdagen niet meegerekend). Bij een werkweek van ruim 40 uur (!) is dit geenszins veel te noemen.
    Overigens in het bedrijfsleven ligt dit de laatste jaren het aantal vrije dagen niet veel lager. 45 tot 50 dagen is geen uitzondering meer.

    Lars van der werff zou zich dus eerst meer moeten verdiepen in de materie dan zomaar wat te roepen.
    Ik ben het eens dat de last van 1 miljard niet geheel op de schouders moet liggen van studenten, maar om nu meteen met het vingertje naar docenten te wijzen en hun te betichten als idioten die veel vrije tijd hebben en genoeg verdienen, lijkt mij niet gerechtvaardig. Docenten wilen goed onderwijs geven en hebben over het algemeen veel over voor hun studenten. Zij moeten hier de ruimte, de middelen en de waardering voor krijgen die ze verdienen !

      /   Beantwoorden  / 
  4. Truus Baaij

    Bezuinigen op management levert meer op.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Melissa

    En hoe willen we meer leraren opleiden, als deze potentiele leraren niet meer genoeg geld hebben om hun studie te bekostigen? Zou men in Den Haag, ik smeek u, als-je-blieft eens de moeite willen nemen om na te denken over lange termijn-gevolgen van eventuele oplossingen?

    Bovendien Kaj, zou ik jouw studieinhoudelijke argument niet als reden willen aanvoeren om studenten dan maar te korten. Moeten we academisch onderwijs dan maar helemaal afschaffen (jaja, laat ik even chargeren)? Natuurlijk besteden sommige studenten niet full-time aandacht aan hun studie. Maar dat vereist een inhoudelijk debat over de wijze waarop we ons universitaire- en hoger onderwijs willen inrichten.

    Verder hoop ik dat het gehele kabinet het advies van R-K mbt de lerarensalarissen ondersteunt, zodat Plasterk niet in zijn eentje met de kaasschaaf over zijn begroting hoeft te gaan. Want let wel, op die manier wordt al jaren bezuinigd op het onderwijs. Onze kenniseconomie is al decennia een zogenaamd stokpaardje, maar langzaam maar zeker wordt het begroting na begroting langzaam maar zeker uitgekleed.
    Kortom, laat niet alleen OC&W opdraaien voor dit beleid.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Rolf

    nee Lars,

    ‘die idioten’ verdienen niet genoeg, Plasterk is niet gek geworden, en niet alle studenten van Nederland zijn het met je eens.

    PS haal je stukjes nog ff een keer extra door de spellchecker voortaan ;]

      /   Beantwoorden  / 
  7. Lars van der Werf

    @ Truus Baaij: Helemaal mee eens. Management op vooral de hogescholen schiet enorm tekort, te log, te groot, te ‘ivoren toren’.

    @ Kaj: Het is pijtig te lezen dat de studenten in een hoek worden gezet waar ze niet thuishoren. Ik zal inhoudelijk ingaan op uw twee vragen.

    1. Met het algeheel van studeren ben ik en vele anderen zeker 40 uur in de week bezig. Daarbij reken ik minors, seminars, bonusprogramma’s, noem maar op. Gewoon een fulltime baan. En daarnaast werken betekend voor veel studenten weken van 60 uur werk en school, mét studiebeurs. Stelt u zich eens voor hoe dat er uit ziet als die er niet meer is.
    2.Dat aankomende tekort los je niet op door studenten te korten. Net wat Melissa zegt, waar komen dan de nieuw opgeleide leraren vandaan? Het is duidelijk dat met afschaffing van de studiebeurs studeren weer iets wordt voor mensen met een hoop liquide middelen.

    Haal die miljard euro overal vandaan behalve bij de studenten. Het is zeer dubbel. Het kabinet ziet graag een kenniseconomie ontwikkelen maar zorgt er met dat afschaffen tegelijkertijd voor dat studeren voor heel erg veel mensen veel moeilijker zal worden te bekostigen.

    @ Ovattion: Ik zou een stuk minder koeite hebben met docenten als diezelfde docenten ook nog eens onderwijs van hoge kwaliteit zouden afleveren, echter dat is niet het geval. Het probleem zit ‘m in de klaagcultuur die ontstaan is bij de docenten en het management terwijl ze niets te klagen hebben. Een hoger salaris is leuk, maar het grootste gedeelte van de leraren is leraar omdat dat een roeping is. Maar goed. Dat terzijde gesteld.
    En daarnaast, mijn naam wordt gespeld met slechts één f, zoals bij elk bericht rechts bovenaan te lezen valt.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Kaj

    @Truus Baaij en Lars: *kuch* http://teletekst.nos.nl/?107-01
    Het kleinste deel van het budget gaat dus naar het management. *kuch*

    Verder, Lars, ga ik al je argumenten in je laatste gepruttel (iets anders kan ik het niet noemen) negeren omdat je DIT zegt: “Een hoger salaris is leuk, maar het grootste gedeelte van de leraren is leraar omdat dat een roeping is. Maar goed. Dat terzijde gesteld.”

    Waar *haaal* je het vandaan? Omdat het een roeping is.
    Ten eerste wordt er nu heel duidelijk heel anders gedacht over die ‘roeping’ dan vroeger het geval was. Veruit de meeste mensen op PABO’s en lerarenopleidingen verwachten nu boter bij de vis. Waarom denk je dat de kwaliteit van zoveel pas afgestudeerde leraren zo nul is? Omdat de scholen de eisen omlaag hebben gegooid om het onderste uit het vat maar naar boven te krijgen.

    Ten tweede is het probleem nu juist dat van die mensen die het nog wel een roeping vinden, de meesten na een paar jaar al opbranden omdat er van ze verwacht wordt dat ze niet alleen leraar zijn, maar ook nog opvoeder, sociaal werker, pleinwacht, politieagent, verlengstuk van de ministeries van Justitie, Sociale Zaken, Onderwijs en Binnenlandse Zaken, en ga zo maar verder – en dat terwijl ze louter een (laag) lerarenloon krijgen.

    En eigenlijk vind ik je ook gewoon lui. Niet meer en niet minder. Ken zelf een student die aan zijn masters bezig is. Die knakker financiert zijn studie geheel zelf door naast de 60 uur die hij kwijt is aan studeren, ook nog gewoon in een avondwinkel te werken en allerhande muziekprojecten te doen. Voorts ken ik ook nog een dame die naast haar *TWEE STUDIES* in de weekeinden in een kroeg werkt om die 2e studie te betalen.
    Let wel: deze mensen hebben al geen basisbeurs meer.
    En de voorbeelden zijn legio.

    Daarnaast wil ik je erop wijzen dat je ook uren per week kwijt bent aan dit blog, uren die je dus óók zou kunnen werken.

      /   Beantwoorden  / 
  9. Melissa

    @ Kaj,

    Wat fijn dat dergelijke wonderstudenten zich in jouw kennissenkring bevinden ;) Voel je gezegend!

    Helaas is niet iedereen gezegend met een dergelijke rijkdom. Ik ga niet op de door jou specifiek genoemde gevallen in -veel studenten hebben het geluk dat zij bij worden gestaan door hun ouders.

    Toch is studeren voor velen een dure vorm van bezigheidstherapie. Wanneer we ervan uitgaan dat je met studeren zo’n 40 uur per week bezig bent, is het niet reëel om te verlangen dat studenten daarnaast nog een weekend lang in de kroeg staan bij te verdienen. Het risico dat deze mensen dit niet erg lang volhouden is erg groot. Het leven wordt er niet goedkoper op; huisvesting wordt ongeveer ieder jaar weer duurder en de kosten voor levensonderhoud zijn ook niet gering. Natuurlijk hoeft de staat geen wekelijkse winkelescapades in de PC Hooftstraat te financieren, maar daarover hebben we het ook niet.

    Bespeur ik bij jou het principiele standpunt dat studenten gewoon moeten lenen en werken om hun studie te bekostigen, of komt je reactie voort uit Lars’ bewering dat leraren zoveel vakantiedagen hebben, dat ze niet moeten zeuren (waar ik het overigens óók niet mee eens ben)?

    Ik ben benieuwd….

      /   Beantwoorden  / 
  10. Ovattion

    Beste Lars,

    Bedankt voor jouw reaktie. Toch moet ik zeggen dat jouw opvatting.mening niet getuigt van enig wetenschappelijk inzicht. Je zegt nml. het volgende :
    - docenten bieden geen kwaliteit ; over wie heb je het dan ? Alle docenten in Nederland ? Je scheert elke docent over dezelfde kam. Er zijn veel docenten die wel degelijk kwaliteit bieden of willen bieden. Helaas wordt dit vaak onmogelijk gemaakt door het management. Dus daar ben ik het wel met jouw (en Truus) eens. De macht van het management is te groot geworden met als gevolg dat docenten niet of nauwelijks meer hun primaire taak op een juiste wijze kunnen uitvoeren, namelijk goed onderwijs bieden aan studenten. Dit heeft inderdaad geresulteert in een stuk ontevredenheid onder docenten. Je mag het een ‘klaagcultuur’ noemen, maar dat vind ik weer wat overtrokken.
    - docent zijnde zou een roeping zijn. Onzin. Een docent is iemand die ook gewoon zijn/haar brood moet zien te verdienen. Hij/zij kiest voor het onderwijs omdat hij/zij kennisoverdracht en de omgang met studenten leuk vindt, niet vanwege een roeping, wat dat ook moge zijn. Als een docentschap een roeping zou zijn, dan kunnen we elke functie binnen onze maatschappij onder diezelfde noemer plaatsen. Dus volstrekte onzin.
    Natuurlijk zijn er altijd ‘gedreven docenten’ die het niet voor het salaris doen, maar vanuit een bepaalde overtuiging, maar dat zijn eerder uitzonderingen.
    Immers, de hypotheek/huur/enz. zal gewoon elke maand betaalt moeten worden.

    Ik ben het met je eens dat de verhoging van de salarissen van docenten niet volledig ten koste mag gaan van de studentenbudgetten. Er zal door het kabinet naar middelen moeten worden gezocht die niet per se uit de onderwijsbegroting moeten komen.

    Het wordt hoog tijd dat er in het onderwijs goede (lees ‘efficiënte en effectieve’) investeringen worden gedaan die leiden tot een hoog peil van het Nederlandse onderwijs, maar die ook recht doen aan de waardering van het docentschap, een taak die niet zomaar moet worden afgedaan als zijnde ‘functies die door idioten met een roeping’ worden vervuld.

    Een goede stap in de richting zou zijn het afromen van de diverse managementlagen. Dit zou veel, heel veel geld kunnen opleveren.

      /   Beantwoorden  / 
  11. Lars van der Werf

    @ Kaj en Ovattion: Om te beginnen, dit blog is werk, ik verdien er aan. En daarnaast doe ik nog wel meer, maar het gaat hier niet over mij. Het gaat hier over de barriere die opgeworpen wordt voor mensen om te gaan studeren. En dan zijn er inderdaad ‘legio’ voorbeelden van studenten die 70 uur in de week bezig zijn, en dat zijn inderdaad ‘wonderstudenten’. Ik ken ook ‘legio’ voorbeelden van studenten die na anderhalf jaar 70 uur in de week bezig zijn volledig instorten en een studievertraging van jewelste oplopen. Een student zou slechts moeten studeren, want daar is hij of zij student voor.

    Het kleinste deel gaat naar het management, helaas ben ik van mening dat dat nog steeds te veel is.

    En om op die leraren terug te komen; met ‘roeping’ bedoel ik duidelijk al die Pabo-studenten en professoren die het inderdaad geweldig mooi vinden kennis over te dragen. Een salaris hierbij zou iets onbelangrijker moeten zijn dan het plezier die men er aan beleeft. En dat docenten allerlei taken naast het docent zijn hebben, dat ligt puur aan de opbouw van het onderwijs in Nederland en juist dat zou moeten veranderen en niet perse hun salaris.

    Het gaat er dus eigenlijk gewoon om dat de studenten niet de dupe worden van problemen die de staat heeft gecreeerd door jarenlang wanbeleid. Alle mensen in Nederland moeten in staat zijn betaalbaar te studeren zonder daar jarenlang voor te moeten kromliggen.

      /   Beantwoorden  / 
  12. Anouk

    Als deze beste man (Minister Plasterk) de basisbeurs afschaft jaagt hij heel studerend Nederland tegen zich in het harnas!!!

    Ik zelf zit nu in mijn tweede jaar van de leraren opleiding, ik werk daarnaast en moet lenen om mijn opleiding te kunnen betalen!

    Als deze beste meneer, dus zijn plannen voorzet zal hij niet veel leraren overhouden!!!!!

      /   Beantwoorden  / 
  13. mevr kuiper

    ik vind het schandalig dat nu de studenten de dupe moeten worden omdat de leraren meer geld willen zien
    ik denk dat dit net als vroeger word de rijken kunnen leren en de andere mogen aan de kant toe zien
    ik heb zoon die het heel ver moest schopen om te leren maar met al zijn wilskracht doet die nu mbo 4 en wij als ouders zijn er enorm trots op moeten we heb straks melden helaas zoon je kan niet verder leren want wij kunnen niet meer op brengen
    tjonge minsister waar ben je mee bezig

    een bezorgde moeder

      /   Beantwoorden  / 
  14. Lars van der Werf

    Mevrouw Kuiper, Ik ben het volledig met u eens. Goed dat u reageerde. Dank.

      /   Beantwoorden  / 
  15. mevr kuiper

    graag gedaan hoop dat meer ouders zullen reageren want dit is toch bij de beesten af dat nu studenten weer de dupe moeten worden en veel ouders hun kind moeten zeggen sorry jullie kunnen niet leren want we kunnen niet betalen ik betaal al mijn zoon reiskosten van 259 per maand opdat die nog maar 17 jr en niet een ov jr kaart kan krijgen dan moet die hbo 4 doen dan kwam die er al voor in aanmerking dit vond al triest voor een jongen die van bijzonderonderwijs komt en zo verschopt dat die nu mbo 4 kan doen ben je als ouders erg trots op en deze minister die met zulke voorstellen komt geeft je meteen gevoel van hoe moet straks allemaal betalen dus ouders van nederland kom op voor
    onze kinderen die heel graag willen leren en dit door dit beleid straks niet kunnen

    mevr kuiper uit leeuwarden

      /   Beantwoorden  / 
  16. Pieter

    Is er in de afgelopen jaren / decennia niet genoeg bezuinigd op het hoger onderwijs in het algemeen en studenten specifiek?

    Al dan niet studeren moet door je talenten bepaald worden en niet of je het kan betalen of niet.

    Het eerste wat studenten boven het hoofd hangt wanneer ze afgestudeerd zijn zal een flinke studieschuld zijn. “IK” vind dat onredelijk.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.