Categorie: "Verkeer en Waterstaat"

SP’er Roemer wil veilig OV

Emile Roemer, een symphatieke vent, ik dronk nog eens een biertje met de goede man, wil gewoonweg veilig openbaar vervoer. En dan vooral veiliger voor de buschauffeurs. En Roemer roept niet alleen dat hij het veiliger wil, nee hij heeft ook nog eens een pakket (zo hier en daar onrealistische) voorstellen.

Met 17 jaar achter het stuur

Symphatieke limburger minister Eurlings meent zo net voor kerst dat de rijbewijsleeftijd wat hem betreft van 18 naar 17 jaar verlaagd wordt. In heel veel landen is dat al lang zo, maar in 2010 dus ook in de Nederlanden. 2010, dat duurt nog iets meer dan een jaar trouwens. Kleine heren en dames van 15 á 16 jaar kunnen dus nu in hun handjes wrijven want zij zullen de eersten zijn die eerder de Hollandse wegen onveilig mogen maken op hun 17de. Leuk voor ze.

Eurlings ziet niks in vroege spoorlijn Utrecht-Breda

Geen 700 miljoen kostenbesparing. Onze lieve Limburgse verkeersminister ziet het voorstel van ChristenUnie-coryfee en Kamerlid Ernst Cramer om tussen Utrecht en Breda tegelijkertijd met de A27 verbreding een spoorlijn aan te leggen niet zitten. Het zou dan wel 700 miljoen van de benodigde 3 miljard voor de aanleg afhalen, maar dat kan Camiel Eurlings niets schelen. En terecht. Want we weten allemaal hoe het afloopt met hele grote bouwprojecten die eerst goedkoper leken, maar later heel erg veel duurder werden en nog eens vertraging opliepen ook. Goed opgelet door Camiel dus. Doe die spoorlijn maar als de tijd rijp is of begin gewoon met die spoorlijn in plaats van de verbreding van de A27.

OV-chipkaart veel en veel te duur

De OV-chipkaart. Hoppa. Nog eens 100 miljoen klinkende euro's erbij. Dit valt nog maar heel slecht te verantwoorden, als u het mij vraagt. Er stond 249 miljoen voor de invoering van de ergerlijke piepkaart die de strippenkaart moet vervangen en nu kwam daar dus sinds 2006 die dikke 100 pegels bij. Genant voor de minister en voor het gehele kabinet. Ik begin me toch sterk af te vragen of dat ding ooit nog landelijke werkelijkheid gaat worden. Maar laten we positief zijn, de betuwelijn leek ook onmogelijk en die ligt er nu ook… Overigens is die chipkaart nog altijd verdomd makkelijk te kraken ook…

Gelukkig Kamerkritiek op verhoging OV-tarieven

De Tweede Kamer is soms verdomd goed bezig. Zo is er nu flinke kritiek vanaf de blauwe stoelen op de verhoging van de prijzen voor trein- tram- en buskaartjes. Het loopt natuurlijk al de spuigaten uit met die prijzen die OV-aanbieders hanteren en dat moet niet veel gekker worden, zo zien ook de Kamerleden. Bewindsvrouw (staatssecretaris Verkeer) Tineke Huizinga van de geliefde ChristenUnie kondigde gisteren de tariefverhoging aan en noemt het allemaal 'conform de uitkomsten van het gebruikelijke model'. Wat ze daar precies mee bedoeld is me onduidelijk, maar het zal wel weer over dure benzine en olie gaan. Bah. De jeugd weet overigens wel raad met die dure kaartjes…

Vulde u de filemeter.nl al in?

De VVD, altijd al een filebestrijder van formaat (dit is sarcastisch bedoeld), is actief begonnen met Filemeter.nl. Mark Rutte heeft de 'widget' waarmee u tijdverlies, brandstofverlies en nog meer van die onzin kunt berekenen voor uw ritje naar het werk. Filemeter.nl is een kindje van VVD-kamerlid Paul de Krom. Als u uw resultaat heeft uitgerekend, kunt u het direct opsturen naar onze symphatieke Verkeersminister Camiel Eurlings

Bezinediscussies: Tweede Kamer is het zat

Wist u dat de kale benzine in Nederland ruim 10 (!) cent duurder is dan bijvoorbeeld in België en Duitsland? De Tweede Kamer is dat zat en begrijpt het niet. Van PvdA tot PVV, ze willen allemaal een onderzoek naar die hoge prijs. Goed? Ja, verdomd goed. Want we vinden het allemaal idioot dat wanneer we op vakantie gaan met de auto naar Frankrijk, we véél minder betalen voor een volle tank. Goed dat de Kamer ook tijdens reces oplettend is. Dank daarvoor aan de kamerleden.

ANWB begrijpt kilometerheffing Kabinet niet

De ANWB staat er om bekend geen spierballen taal te gebruiken, maar nu gebeurt dat dus wel. En ook wel enigzins terecht, want Balkenende en kornuiten hebben het niet echt handig gedaan. De grootse automobilistenorganisatie is het ab-so-luut niet eens met een nieuwe provinciale belasting en een verhoging van de prijs per kilometer. "Onbegrijpelijk en niet uit te leggen", roept de ANWB uit in de ANP-berichten.

Twee cijfers, drie letters en weer twee cijfers

De Volkswagen Golf Plus was de eerste auto die de eer had. Minisrter van Verkeer Camiel Eurlings schroefde (hoe klungelig moet dat geweest zijn?) de allereerste plaat uitgevoerd in het vertrouwde geel maar met andere letter en cijfercombinatie dan op de Golf. Het had een lange aanloop nodig, maar nu is het zover; Nederland heeft teveel auto's om het met de oude kentekencombinatie te kunnen doen. Twee cijfers, drie letters (geen NSB, GVD of TBS) en dan nog eens twee cijfers. Geen zuinigere auto's, geen waterstof auto's, geen biobrandstof promotie, maar wel een nieuwe nummerborden samenstelling.

Guusje gaat ‘onorthodox’ te werk

"Als je criminelen wil vangen, moet je soms onorthodox te werk gaan", meent minister Guusje ter Horst. Criminelen vangen doe je echter niet door consequent alle kentekens te scannen op een snelweg bij Zwolle, zegt Kamerlid Ed Anker van de ChristenUnie die vandaag kamervragen stelde over kentekenregistratie. De Zwollense politie is 'te ver gegaan' volgens Anker, maar hij kreeg verdomd weinig bijval in de Kamer.