Categorie: "Verkeer en Waterstaat"

‘Eurlings laf bij invoering kilometerheffing’

Kilometerheffing. File-oplossing?Vandaag valt in de enige zondagskrant die ons land rijk is te lezen dat de PvdA en de ChristeUnie vinden dat minister Camiel Eurlings van verkeer en Waterstaat weinig innovatief is bij de keuze van de apparatuur voor het bijhouden van de aankomende kilometerheffing. PvdA en CU sturen aan op de 'TomTom-techniek' waarmee satellieten een auto moeiteloos volgen. Veel gemakkelijker natuurlijk dan honderden of misschien wel duizenden camera's en controlepoortjes. De PvdA en CU hebben gelijk, beter de meest geavanceerde techniek, dan de dure aanleg van allerlei vertragende rotzooi op onze asfaltsporen. Het probleem is alleen dat die TomTom-achtige kastjes ook verdomd duur zijn. Kortom: Wie zal dat betalen?

Eurlings fietst verder met Ipod aan

tudelft.nlMinister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft vandaag de Tweede Kamer laten weten dat hij het muziek luisteren op de fiets niet gaat verbieden. Hij doet dit niet omdat het volgens hem onmogelijk te controleren valt. Een 'lang kapsel' kan het zicht op de oren en of daar dopjes inzitten al wegnemen. Ook valt het niet te bewijzen of iemand de muziek had aanstaan. Eerder al besloot minister Camiel Eurlings dat mobiel bellen op de fiets niet verboden wordt. Twee goede besluiten, het zou alleen nog maar meer bureaucratie en belachelijke boete's hebben opgeleverd. En of het de veiligheid zou verhogen, valt ook te betwijfelen. 

CDA wil geen kilometerheffing motorrijders

motor.nlMotorrijders veroorzaken geen files dus een kilometerheffing zou niet eerlijk zijn, zegt het CDA. Een hele kleine heffing omdat die motorrijders tenslotte toch 'gebruik maken van de weg', is wel nodig. Zoals te verwachten valt is de motorrijders belangenorganisatie hier enthousiast over, maar de autobranche vindt dat die motorrijders gewoon ook moeten betalen. En zo is het. Want motorrijders mogen dan wel geen files veroorzaken, ze maken wel de meeste ongelukken en zijn nog irritant ook.

Eurlings besteed 3,6 miljard aan asfalt Almere-Amsterdam

co2-servicepunt.nlHet duizelingwekkende bedrag van 3,6 miljard euro zal worden uitgegeven aan de verbetering en verbreding van het filerijke stukje asfalt tussen Amsterdam en Almere. Dat maakte onze regering vandaag duidelijk. Het is het vervolg op de eerdere aankondiging deze week van minister Camiel Eurlings van verkeer en waterstaat om de slechte verbinding tussen de sattelietstad Almere en de hoofdstad Amsterdam, de A6 en A9, te willen verbeteren nadat de naardermeertunnel en de Almere brug waren gesneuveld.

Eurlings de Asfaltman

verkeerenwaterstaat.nlDe minister van Verkeer en Waterstaat, de symphatieke CDA-Limburger Camiel Eurlings, wil de fileproblemen tussen Amsterdam en Almere oplossen door met asfalt te gaan gooien. Eerder werd het plan om onder het tussengelegen Naardermeer een tunnel aan te leggen volledig afgebrand. Daarna werd het VVD-plan tot het bouwen van een hypermoderne brug tussen Amsterdam en Almere weggewimpeld. Dus nu gaat Eurlings maar gewoon voor de ouderwetse oplossing: een bredere weg. Ooit gedacht aan een goeie en snelle trein tussen Amsterdam en Almere? Ohnee, want met treinen kan Eurlings al helemaal niet omgaan

Zie ook: Eurlings besteed 3,6 miljard aan asfalt Almere-Amsterdam

PvdA ontevreden over CDA-minister

De PvdA is bang dat de plannen voor kilometerheffing van CDA-minister Eurlings van Verkeer tot mislukken zijn gedoemd. PvdA-Kamerlid Lia Roefs meldt in het AD te weten welke twee alternatieven Eurlings bekend gaat maken. Die vindt de partij te mager.
 
"Eurlings studeert op een kilometerheffing alleen voor vrachtwagens, of op een heffing voor iedereen, maar dan op snelwegen", zegt Roefs. "Beide plannen zijn veel te mager en willen wij absoluut niet." De PvdA noemt een heffing specifiek voor trucks 'een ordinaire belastingmaatregel'. "De files verminderen daardoor niet, want trucks moeten toch de weg wel op, kilometerheffing of niet."

Taxi’s moeten goedkoper

De Tweede Kamer maakt zich weer eens zorgen over de taxitarieven. Het gaat dit keer over de tarieven voor wachttijden, waarvoor de regeling per 1 juli zou gaan veranderen. Momenteel zet een chauffeur de teller aan op het moment dat hij voor komt rijden, maar per 1 juli kunnen reizigers daar zelf afspraken over maken met de chauffeur. Een belachelijke regel, zo merken diverse partijen in de Tweede Kamer terecht op.

De auto is goedkoper dan het ov

De overheid probeert al jaren mensen uit de auto en in het openbaar vervoer te krijgen. Dat gaat deels vanzelf, zou je denken, daar de files met de dag toe lijken te nemen. Wie wil er nu nog met de auto? But then again, de trein heeft om de haverklap vertraging, waarbij de irritatiegrens ook maar al te vaak wordt overschreden. Weer net je aansluiting gemist…

Maar als je die twee minpunten tegen elkaar wegstreept, dan blijft al snel de prijs over. En dan zijn we toch echt op de verkeerde weg nu. Want hoe je het ook wendt of keert: een ritje van Leiden naar Rotterdam is goedkoper dan met de auto. Los van het feit dat je tig keer over moet stappen om daar te komen waar je moet zijn in de binnenstad.

Veel mensen willen best iets inleveren voor het milieu, maar dat het openbaar vervoer nu vaak duurder, langzamer en omslachtiger is dan de auto, dat helpt echt niet mee.

Rood signaal tegen flitstarief

U heeft aan het begin van de werkdag een afspraak in het centrum van een andere stad en denkt, praktisch en milieubewust als u bent, dat het handiger is om de auto deze keer te laten staan. Geen parkeerproblemen en vervuiling, onder het genot van een krantje en een kop koffie kunt u heerlijk aankomen op de plaats van bestemming.

 Nee!

 

Recht op openbaar vervoer

vindt dat we nog wat kunnen leren van Vlaanderen. Daar heeft namelijk iedereen wettelijk recht op zogenaamde 'basismobiliteit'. Er is bijvoorbeeld voorgeschreven dat de haltes niet te ver van de woningen mogen staan. Sinds de invoering van deze wet is het aantal passagiers in het Vlaamse stad- en streekvervoer verdubbeld. Iets voor Nederland, dus.