‘Actieplan Spoor’ moet van Nederland treinland maken

Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat wil in het kader van zijn 'Actieplan Spoor' dat afgestudeerde studenten en ouderen meer met de trein gaan. En dat kán ook, want het blijkt dat er veel meer treinen op het Nederlandse spoor kunnen rijden dan eerder gedacht werd. In de NRC van vandaag spreekt Pro-rail topman Bert Klerk profetisch: "We moeten af van 'het kan niet' en gaan voor 'hoe kan het wel".

Eurlings wil de ex-tudenten behouden voor het spoor door ze het eerste jaar ná hun afstuderen een voordeelurenkaart mee te geven. Ouderen wil Eurlings 'treintraining' geven zodat de 'drempel' lager wordt om met de trein te gaan.

Meer treinen op het Nederlandse spoor zou moeten kunnen door onder andere seinen te verplaatsen zodat de treinen dichter op elkaar kunnen rijden, het onderhoud van Pro-rail zoveel mogelijk in dew zogehete 'daluren' te laten plaatsvinden en het kruisen en inhalen van treinen te verminderen. Kortom, veel efficiënter gebruik maken van de beschikbare ruimte.

Alle maatregelen kosten nu 200 miljoen, maar bestaan in zijn geheel uit 4,5 miljard. Het NRC meldt wel dat kabinet nog geen idee heeft hoe ze dat gaat betalen, maar dat lijkt minder belangrijk. Het Kabinet hoopt op 5% groei op het spoor voor komend jaar.

Eindelijk wat ambitie in het openbaar vervoer. Nog niet genoeg, maar goed, je moet niet alles tegelijk willen.

Lees ook:Eurlings de Asfaltman
Lees ook:SP: chaos NS dreigt door dienstregeling
Lees ook:PVV: NS overgevoelig
Lees ook:VVD: AOW-leeftijd niet omhoog
Lees ook:Recht op openbaar vervoer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.