Geenstijl kan niet rekenen

Journalistiek medium Geenstijl maakt vandaag in een bericht over de nieuwe 'slurptaks van Balkenende IV' een aardige rekenfout. De gemiddelde Audi A4 rijder moet in theorie uit gaan kijken naar de Citroen C1 en de Peugeot 107. Daar komt immers in de nieuwe regelgeving een korting op van ongeveer 67 euro per maand.

Dat zou niet de moeite waard zijn, volgens Geenstijl. Maar de overstap van een Audi A4 of soortgelijk vervoermiddel naar een Peugeot 107 levert natuurlijk veel meer besparing op. De prijs van een Peugeot 107 ligt immers vele duizenden euro's lager dan die van een Audi A4.

De vraag is dus vooral: Waarom moeten mensen per se in een Audi A3, Volkswagen Passat of Volvo V50 rijden? Ook met een Peugeot word je van A naar B gebracht. Een cynisch of sarcastisch stukje op Geenstijl plaatsen is makkelijk, maar het zou een stuk stoerder zijn van Geenstijl als ze het idee omarmen en de dure autorijder eens in zijn hemd zetten. Er is een mentaliteitsverandering nodig om het milieu vooruit te helpen. Want zolang mensen per se in een dure, vervuilende auto willen rijden omdat daar nu eenmaal meer status aan wordt ontleend, schiet het niet op. We moeten er trots op zijn om in een kleinere auto te rijden die minder slecht is voor het milieu.

Het kabinet moet natuurlijk wel het goede voorbeeld geven en zelf in milieubesparende auto's gaan rijden. Ook daar moet gelden dat representativiteit niet inhoudt dat je in een dikke vette Mercedes rijdt, maar dat de milieubesparing voorop staat.

Overigens, het kwartje van Kok was nooit als tijdelijke maatregel bedoeld. Het 'Kwartje van Kok' is een verhoging van de accijns op autobrandstof van het kabinet Lubbers-Kok in 1991. De accijnsverhoging bedroeg 18,3 cent (8,3 eurocent) per liter ongelode benzine en 7 cent (3,18 eurocent) per liter voor diesel. De accijnsverhoging was structureel. Het kabinet heeft dit nooit bedoeld als tijdelijke maatregel.

Er waren destijds twee redenen voor de accijnsverhoging. Enerzijds was deze nodig om de tekorten op de rijksbegroting terug te dringen. Anderzijds was de maatregel bedoeld om de kosten van het autogebruik meer gelijk te trekken met de kosten van het openbaar vervoer.

Lees ook:Geenstijl mogelijk civielrechtelijk vervolgd
Lees ook:Nog meer 80 km zones?
Lees ook:De auto is goedkoper dan het ov
Lees ook:Twee cijfers, drie letters en weer twee cijfers
Lees ook:Taxi’s moeten goedkoper

3 reacties op “Geenstijl kan niet rekenen

  1. Sukkels!

    Deze blog gaat met de dag achteruit.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Nilsson

    Hé Sukkels als je dus de waarheid verteld dan is het niet meer goed?
    Hulde aan de schrijver van dit stuk, gewoon prima journalistiek. Daar kunnen de jongens van geenstijl nog een puntje aan zuigen. Maarja dat geenstijl van een laag journalistiek gehalte is wisten we al langer.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Gerrit

    Waarom moet je in een lekkere auto rijden, nou gewoon omdat autorijden meer is dan je van a naar b verplaatsen.

    Je vraagt toch ook niet waarom iemand een lekkere vrouw wil hebben, want met een lelijke kan het ook?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.